Přechod žáků na druhý stupeň a příchod žáka do nového třídního kolektivu či dokonce do nové školy je jedním z nejnáročnějších kroků v dosavadním životě dětí. Adaptační kurz považujeme na naší základní škole za důležitou a nepostradatelnou příležitost usnadnit žákům tyto změny a budovat od začátku pevné a kvalitní vztahy v kolektivu – a to nejen mezi žáky samotnými, ale také mezi žáky a jejich třídním učitelem a členy výchovného týmu. Proto jsme velmi usilovali o to, aby se pobytu zúčastnil každý žák (pokud tomu nebránily zdravotní důvody) a jsme rádi, že se nám toho podařilo dosáhnout.
Možná jste si všimli, že v jednotlivých přízemních místnostech naší školy byly prováděny zvláštní vrty do podlahy. Jedná se o sondy, které měří úroveň radonového záření v objektech i v okolí školy. V současné době probíhají nebo budou probíhat podobná měření i na jiných školách v naší oblasti.
Sondování provádí docent Švec z Technické univerzity v Ostravě. Na základě měření bude vypracována podrobná zpráva.
Cílem projektu není překračovat platný rámcový vzdělávací program základního školství, ale nabídnout aktivity v jeho rámci, které vyučující mohou použít v běžné výuce v různých vzdělávacích oblastech. Aktivity prováděné žáky na základních školách nekladou na vyučující a žáky nové zvýšené časové nároky. Proto jsou velmi dobře realizovatelné a použitelné i po ukončení projektu.
Klíčové aktivity
Během vyučování žáci již pracovali na nových tématech v oblasti stavebnictví a geodézie realizovaných v rámcích klíčové aktivity „Zážitkové učení“.
Jedná se o tyto aktivity:
Návrh bytu
Žáci nižšího i vyššího stupně pracovali s půdorysy menšího objektu (bytu) a to ve dvou směrech – s půdorysy narýsovanými na papíře a půdorysy a modely na počítači v internetové aplikaci Homestyler.
Model města
Žáci měli k dispozici vystřihovánky budov. Ty si vybarvili, slepili a umístili na kartónovou plochu, na kterou dokreslili komunikace, zeleň, zahrady atp.
Nemovitosti a jejich evidence
Žáci pracovali s katastrální mapou a nahlíželi do katastru nemovitostí. Učili se o vlastnických právech a základních pojmech z katastru nemovitostí.
GPS a vytváření map
Pro žáky byly vytvořeny prezentace a videoprezentace, které žáky seznámily s určováním polohy na Zemi, principem fungování GPS, naučily je pracovat s internetovými mapami, vytvářet trasy a dále s nimi pracovat. Žáci dále přímo v terénu pracovali s turistickou GPS navigací pod vedením pedagogů SPŠ stavební Opava.
Druhá klíčová aktivita „Malí mezi velkými“ má za cíl ukázat žákům ZŠ studium na SŠ, dát jim možnost pracovat na počítačích v profesionálních stavařských a geodetických programech a motivovat je ke studiu na technických školách.
Žáci navštívili SPŠ stavební Opava, kde byli seznámeni s možnostmi studia na škole, modelovali malý domek v ArchiCADu a vytvářeli mapy v programech GEUS a JOSM.
18. června jsme se s vybranými žáky účastnili závěrečného vyhodnocení škol v Opavě. Žáci z loňské V. A a V. D s aktivitou Model města vybojovali celkové 3. místo a z jednotlivců nejlépe uspěl žák Luu Duy Nhat, který také získal 3. místo.
S novým školním rokem si IX. D dne 4. a 5. 9. 2014 zopakovala úspěšnou akci (kampaň Litter Less), která vedla nejen k ochraně přírody, ale i k poučení, že do školy se nechodí různými travnatými zkratkami, ale po chodnících, kterých je v areálu školy spousty… S ručně vyrobenými slogany a „lidskými zábranami“ zabraňovali vstupu na trávník, vysvětlovali jak žákům, tak rodičům a ostatním obyvatelům města, že přístup ke škole je opravdu lepší po čistých chodnících než po ušlapané a rozbahněné trávě, že alespoň tímto způsobem (svou snahou) mohou chránit přírodu a pěkný vzhled okolí panelových domů.
Ochrana člověka za mimořádných událostí - IX. B a IX. D
Požár, požární poplach, první pomoc, důležitá telefonní čísla, evakuace, bezpečnost na silnici, varovné signály…Všechny tyto pojmy se vztahují k důležité oblasti vzdělání žáků - OČMU (= ochraně člověka za mimořádných událostí), která je nezbytnou součástí učiva na základních školách. Každoročně si naši žáci se svými učiteli opakují, jak se zachovat v situaci, kdy může dojít k ohrožení lidského života či majetku. V letošním školním roce byla tato výuka pro žáky tříd IX. B a IX. D (4. 9. 2014) navíc zpestřena dvěma exkurzemi, do Hasičského záchranného sboru města Bruntál a Zdravotnické záchranné služby Bruntál. U obou proběhla nejprve teoretická část, po ní následovala část praktická, která se deváťákům líbila nejvíce, za což pracovníci obou integrovaných záchranných systémů byli odměněni velký potleskem.
A co si naši žáci s sebou odnesli? Kromě velmi důležitých informací si uvědomili, jak těžká a zodpovědná je jejich práce, že obě složky jsou neodmyslitelně propojeny a jsou nedílnou součástí života občanů našeho regionu.
Tímto velice děkujeme Ing. Jiřímu Patrovskému (HZS Bruntál) a panu Martinu Šianskému (ZZS Bruntál) za umožnění obou exkurzí. Těšíme se na další spolupráci.
Ve čtvrtek 4. září se 90 žáků našeho 6. ročníku vypravilo do lesů v okolí obce Oborná. Přestože viditelnost nebyla ideální, byli všichni účastníci výšlapu rádi, že na ně cestou nepršelo a bylo příjemně teplo. Promočené tenisky proto neubraly nic z dobré nálady, která nás všechny celou dobu provázela. Túra to však nebyla vůbec jednoduchá. Celkově měřila okolo 12 km, vedla velmi členitým terénem a pro některé účastníky to byla zatím nejdelší vzdálenost, jakou kdy ušli.
A co jsme všechno zažili? Kromě velkého množství hub, které si žáci cestou nasbírali, si všichni mohli opéct špekáček nad ohněm u indiánského týpí. Někteří si stihli zahrát přehazovanou nebo fotbal, vyzkoušeli si chůzi lesem poslepu podle vodicího lana a pokusili se přebrodit potok. Žáci současně poznávali své spolužáky v nezvyklých situacích, vzájemně se seznamovali a hledali nebo utvrzovali svá přátelství.
Vážení rodiče, nový školní rok se dostává do obrátek a plavecký výcvik, jako součást našeho vzdělávacího programu, zahajujeme již ve čtvrtek 4. 9. 2014 třídou II. B a III. A.
Výcvik proběhne v rozsahu 1. ročník 5 lekcí, 2. a 3. ročník 10 lekcí.
Výuku plavání bude provádět Plavecká škola Bruntál a povede ji na bazénu v Břidličné. Prostředí bazénu i doprava na plavání splňuje všechny normy. Naši pedagogové jsou u všeho přítomni a vykonávají dohled. Přáli bychom si, aby si i tato forma pohybové aktivity našla kladné ohlasy jako v minulých letech a přispěla k pozitivnímu vztahu k plavání.
Přípravný týden byl na naší škole rušný a byť tomu následující galerie (klikněte na Zobrazit celý článek...) možná nenasvědčuje, činili jsme se nejen v prvních třídách.
Novinek je spousta, někde je vymalováno, tu a tam je něco namalováno, to či ono je opraveno, něco bylo přebudováno, vše bylo zkrášleno a řádně uklizeno.