Den plný překvapení, zážitků, poznatků, spolupráce a emocí. To vše si žáci 8. ročníku mohli prožít v pátek 18. 11. 2016, kdy se celý den konal v duchu projektu na ekologické téma Zlatá nit. Projektový den byl zaměřen na činnost naší vzácné hvězdy – Slunce. Projekt byl zajímavý také v tom, že žáci byli rozděleni do 6 skupin ze všech tříd 8. ročníku a ve vytvořených skupinách spolu museli pracovat a plnit zadané úkoly.
Program byl rozdělen do 6 stanovišť s různými aktivitami, kterými děti postupně procházely.
1. stanoviště: Klimatické podmínky (Mgr. David Pavelka)
- žáci zde diskutovali o příčinách a důsledcích extrémních vlivů počasí, jak případné dopady výkyvů počasí zmírnit
- závěr: vždy je nutno mít pravdivé informace o světě a z toho plyne potřeba se neustále vzdělávat a informovat
2. stanoviště: Rostliny (Mgr. Michal Karásek)
- Jaký vliv má Slunce na rostliny? Jaké reakce můžeme na rostlinách pozorovat, jaké změny se dějí v souvislosti se slunečním zářením? – Takovými otázkami a ještě dalšími se žáci zabývali na tomto stanovišti
- závěr: bez Slunce by rostliny nežily a my bychom nezažili tolik krásy
3. stanoviště: Sluneční záření (Ing. Renáta Bezděková)
- žáci pracovali ve skupinách, seznámili se s tím, jak je záření důležité pro život na Zemi, co se děje při průchodu atmosférou a při dopadu na zemský povrch
- ve skupinkách si žáci sestavili schéma průchodu slunečního záření, vyplnili pracovní list a zhlédli krátký film o využití sluneční energie zaměřený na budování slunečních elektráren
4. stanoviště: Potravní řetězce (Mgr. Jakub Šimůnek)
- žáci pracovali s fotografiemi zvířat a rostlin a přiřazovali je do potravních řetězců, seznámili se s pojmy potravní pyramida, rozdíly mezi umělým a přírodním ekosystémem, proudění živin v ekosystému
- závěr: vše souvisí se vším
5. stanoviště: Spektroskop (Mgr. Helena Daňková)
- na tomto stanovišti se malí vědci pokusili sestavit spektroskop, kterým se zkoumá Slunce i vzdálené hvězdy
- k výrobě spektroskopu postačil tmavý papír, staré CD, lepidlo a nůžky
- závěr: žáci viděli rozklad světla na barvy duhy, tedy na fialovou, červenou, oranžovou, žlutou, zelenou a modrou
6. stanoviště: Emoce a příroda (Bc. Andrea Kožíšková)
- cílem aktivit na tomto stanovišti bylo uvědomit si, jak může počasí ovlivnit naši náladu, náš celý den, jak reagujeme na různé projevy přírody: máme radost, když svítí Slunce, ale také strach při bouřce
- závěr: i když si to neuvědomujeme, příroda nás ovlivňuje každý den
Všichni jsme se bavili, prošli jsme si všemi možnými úkazy přírody a zjistili jsme, jak moc nás příroda provází a co vše v ní můžeme nalézt. Děkujeme učitelům za přípravu jednotlivých aktivit a dětem za příkladné chování a plnění úkolů. Jistě přivítáme další projektový den.
|