Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí.
Průběh programu
Vzdělávací program je určen pro základní a střední školy. Žáci a učitelé aktivně spolupracují a velká část zodpovědnosti je ponechána žákům. Žáci jsou povzbuzováni ve své aktivní roli a jsou vedeni k odpovědnosti za svoje jednání. Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění.
Mezinárodní rozměr
Program Ekoškola neprobíhá pouze v České Republice, ale také v dalších 55 zemích světa a celosvětově se ho účastní přes 44 500 škol. Jeho mezinárodním koordinátorem je nezisková organizace FEE (Foundation for Environmental Education).
Ekokodex
Papír je vzácný, šetříme s ním.
Při nakupování využíváme velká balení.
Dodržujeme školní řád.
Třídíme odpad.
Odpadky nenecháváme ležet na zemi ve třídě, ve městě ani v přírodě.
Netrháme chráněné rostliny.
Zvířata chráníme a pečujeme o ně.
Zbytečně nesvítíme.
Šetříme každou kapkou vody.
Chodíme pěšky nebo využíváme hromadnou dopravu.
Budujeme svou školní zahradu.
Pečujeme o zeleň ve škole.
Nevyhazujeme svačiny.
Větráme krátce, ale intenzivně.
Šetříme s toaletním papírem.
Ekotým poznával v arboretu vzácné i běžné druhy rostlin
Členové ekotýmu navštívili arboretum v Novém Dvoře, kde se pod vedením odborného průvodce seznámili s rostlinami a zvířaty v naší i zahraniční přírodě. Navštívili výstavu cizokrajných motýlů, z kterých byli nadšeni. Měli možnost vidět kukly a mohli se dotknout vzácného motýla. Ve skleníku i venku v přírodě poznávali rostliny z různých kontinentů. Průvodce se u každého stromu nebo rostliny zastavil a řekl k nim mnoho zajímavostí o jejich vzniku, kde rostou, jaké mají nároky na výživu a zapojoval žáky do diskuze různými otázkami.
Exkurze byla hrazena z projektu „Podpora přír. a techn. vzděl. v MSK“ ve spolupráci s Gymnáziem Bruntál. Děkujeme za gymnáziu za možnost účastnit se akcí v rámci projektu.
Ve středu 10. 6. a v pátek 12. 6. 2015 navštívili žáčci I. C a I. A Ekofarmu Lomnice u Rýmařova. Hospodářská zvířata, o kterých se učili během školního roku v prvouce, viděli na vlastní oči. Mohli nakrmit kozy a jejich kůzlátka, navštívili kravín s telátky. V maštali si pohladili koně i poníky. Pozorovali drobné zvířectvo jako králíky, slepice a kuřátka… Jak se pracovalo kdysi na poli a statku, se dozvěděli v malém muzeu Izba starej mamy. Po prohlídce si děti upekly na ohništi špekáčky. Každý žák absolvoval jízdu na koni. Sluníčko nám přálo, děti z farmy odcházely velmi spokojeny.
Evropský týden trvalé udržitelnosti - akce v IX. B
Jeseníky národním parkem? To jsou slova, která zaznívala ve třídě IX. B na besedě u příležitosti Evropského týdne trvalé udržitelnosti. Žáci, kteří byli rozděleni do zájmových skupin jako např. hoteliéři, dřevorubci, ochranáři, představitelé státu, na začátku představili svůj názor k danému tématu. Odprezentovali program svojí skupiny, jaký mají názor na ochranu přírody a na ochranu Jeseníků. Představili svůj záměr, co by oni udělali s jesenickou přírodou, zda je nutné ji dále ochraňovat, nebo zda z Jeseníků vytvořit národní park.
Po úvodní části mezi sebou diskutovaly jednotlivé skupiny, obhajovaly svůj názor, snažily se přesvědčit o pravdivosti svého programu. Všechny skupiny dospěly k závěru, že jesenická příroda je nádherná, je potřebné ji ochraňovat, zachovat ji pro další generace.
Názory žáků na besedu:
„Dobrá zkušenost, zkusili jsme zajímavou formu učení a jaké to je být v roli člověka, který rozhoduje o důležitých věcech“. (Kateřina)
„Dozvěděli jsme se spoustu názorů,co by se mohlo stát s Jeseníky, obohatili jsme si své vědomosti o ochraně životního prostředí“. (Honza)
Díky paní Ing. Hynštové probíhá i tento školní rok kroužek myslivosti a výukové bloky myslivosti ve 2., 4., 6. a 8. ročníku. Toto téma se u žáků setkává s velkým ohlasem a jsme rádi, že s námi paní inženýrka spolupracuje.
V následujících dnech proběhnou pro žáky navštěvující kroužek myslivosti níže rozepsané aktivity:
Blíží se konec školního roku a čekají nás poslední dvě schůzky ekotýmu. První proběhne 9. června - ten den se setkáme na školní zahradě a přidáme ruku k zahradnickému dílu. Další schůzka bude hned týden nato - 16. června - a to nás čeká exkurze na linku tříděného odpadu.
A protože členové týmu letos pracovali velmi poctivě, zaslouží si také odměnu ve formě celodenního výletu, který proběhne v pátek 12. června.
Všem dětem, které tým navštěvují, moc děkuji a těším se na poslední tři akce!
Jak jsme díky Recyklohraní přispěli k ochraně životního prostředí
Naše škola je zapojena do projektu Recyklohraní, který prohlubuje znalosti našich žáků v oblasti recyklace a ochrany životního prostředí. Sbíráme elektrohračky a drobná elektrozařízení.
Dnes jsme obdrželi Certifikát k environmentálnímu vyúčtování za rok 2014. Ten přesně vyčísluje, kolik elektrické energie, ropy, uhlí, primárních surovin nebo vody žáci naší školy ušetřili. Víme také, o kolik se nám podařilo snížit objem nebezpečného odpadu nebo skleníkových plynů.
K recyklaci jsme odevzdali 14 monitorů a 294 kg drobných elektrozařízení.
Z certifikátu společnosti ASEKOL vyplývá, že jsme tím dosáhli úspory elektrické energie 8,88 MWh, 549,12 litrů ropy, 37,83 m3vody a 0,28 tun primárních surovin. Snížili jsme emise skleníkových plynů o 1, 76 tun CO2 a produkci nebezpečných odpadů o 7,94 tun.
S výsledkem loňského roku jsme velmi spokojeni, ve sběru pokračujeme i letos.
Pro naše šesťáky a sedmáky jsme zajistili zajímavou hodinu, která se konala v autobusu. Ne v tom běžném, ale v autobusu speciálně upraveném pro projekt ODISbus. Autobus byl přistaven před naši školu a žáci v něm absolvovali jednu vyučovací hodinu, během které se dozvěděli o ekologických přínosech cestování hromadnou dopravou. Vzhledem k tomu, že mnoho našich žáků dojíždí z okolních obcí, jsou tyto informace jistě namístě. Projekt se zaměřuje na to, aby žáci pochopili, že cestování veřejnou dopravou přispívá k udržení našeho životního prostředí.
Při příležitosti Evropského týdne trvale udržitelného rozvoje se dne 4. 6. 2015 na naší škole uskuteční beseda žáků IX. B na téma: Jeseníky národním parkem?
Žáci budou rozděleni do určených zájmových skupin (hoteliéři, ochranáři, představitelé města, státu...). Každá skupina představí svůj názor proč chránit/nechránit Jeseníky. Po úvodní části bude pokračovat program besedou mezi jednotlivými skupinami. Žáci si hravou formou uvědomí, proč je pro nás příroda důležitá. Ozřejmíme si, proč máme chránit prostředí, ve kterém žijeme, a také, že ne všichni lidé jsou schopni respektovat přírodu.
Tento týden se část našeho ekotýmu zúčastnila 43. ročníku přírodovědně-ekologické soutěže Zlatý list. Společně jsme prožili v Břidličné krásný den plný slunce, zajímavých úkolů a kvízů. Žáci soutěžili ve 3 kategoriích, každý soutěžní tým musel zvládnout 12 témat - například včely, hmyz, CHKO, ornitologii apod.
Viděli jsme práci kovářů, výcvik loveckých psů, představení šermířů, slyšeli přednášku s ukázkou surikat, a také si pochutnali na výborném obědě z místní školní jídelny. Každý soutěžní tým si vyrobil domeček pro čmeláky, který bude sloužit naší přírodní zahradě.