Letošní první třídní schůzky pro 2. – 9. ročník se konaly dne 6. 10. 2016 na obou stupních naší školy. Účast byla vysoká, v průměru se dostavilo 70% zákonných zástupců, za což děkujeme.
Po pročtení zápisů z jednotlivých jednání ve třídách se objevilo několik dotazů, které si zaslouží odpověď na našich stránkách, neboť by mohly zajímat víc rodičů, nejen konkrétního tazatele.
Dostali jsme otázky na domácí úkoly a na akce školy. Pokud vás zajímá, co vaše děti letos čeká, je na našich stránkách vyvěšen velmi podrobný mnohastránkový roční plán s akcemi, o nichž už víme. Tento plán je pak upřesněn a aktualizován v měsíčních plánech (také zveřejněno na stránkách)viz Roční plán, měsíční plány práce
S úkoly je to složitější. Tento dotaz padá často. Tady platí jediné pravidlo – záleží na konkrétní třídě a konkrétním vyučujícím. Úkol by měl sloužit k tomu, aby si učitel ověřil, zdali žáci učivo probrané a vysvětlené škole pochopili a zvládnou ho i samostatně, bez pomoci dospělého. Úkoly by neměly nahrazovat to, co se nestihlo ve škole, a neměly by být trestem za cokoliv. Jejich četnost a forma (nejen písemné cvičení je úkol) tedy opravdu záleží na konkrétní situaci ve třídě.
Další dotaz se týkal možnosti navštěvování školní družiny pro žáky 5. ročníku. Rádi bychom vyhověli, ale školní družina má kapacitu 180 dětí. Tento počet hravě naplníme mladšími dětmi – pochopitelně mají přednost. V případě, že se nějaké volné místečko objeví, vezmeme i uchazeče páťáka, ale většinou žádné volné místo prostě nezbývá.
Odhlašování nebo změna vybraného jídla ve školní jídelně – limit nastavený v naší škole, tedy do 12:00 předchozího dne (odhláška v případě nemoci do 8:00 - platí pouze pro pondělí) je nejkratší možný limit, jaký umožní reagovat při nákupu surovin na změnu počtu jídel. I vaření je v první řadě papírová válka založená na přesné evidenci každého zrnka hrachu, pokud to trochu přeženu. Kuchyně dělá maximum možného, od září vaří i diety, vaří výborně, ale s tímto limitem určitě nehneme ani do budoucna. S obědy souvisela připomínka, že dojíždějící žáci nestíhají autobus. To se dá snadno řešit – pokud jsou žáci závislí na konkrétní době odjezdu autobusu, stačilo, aby se obrátili na TU a ten jim vydal „průkazku“ (malou zalaminovanou kartičku), která je opravňuje jít k okýnku bez čekání ve frontě.
Intenzivní jazykový kurz angličtiny – opakuje se již třetím rokem, je to výborný konverzační kurz vedený rodilým mluvčím. Přihlášení žáci 2. stupně se celý týden věnují pouze angličtině. Kurz probíhá přímo ve škole, za výhodných finančních podmínek pro rodiče, učitelé respektují, že jeho účastníci si po ukončení doženou probrané učivo v ostatních předmětech. V minulých letech jsme zaregistrovali pouze vysoce kladné hodnocení, nebyla jediná připomínka.
Lyžařský výcvikový kurz – je povinnou součástí výuky, pro nelyžaře probíhá ve stejném termínu turistika, prostě všichni jdou ven sportovat. Lyže pochopitelně necháváme celý týden ve škole, žáci si berou domů jen boty a sportovní oblečení (usušení apod.)
Objevil se dotaz, zdali by nebylo možné rozdělit odpolední vyučování do dvou dnů po jedné hodině místo jednoho dne se dvěma hodinami. Bohužel nebylo, neboť některé volitelné předměty mohou být právě dvouhodinovky. Hlavním argumentem ale je to, že program dětí, rodičů i učitelů na odpoledne (kroužky, výchovné komise, porady, úřední dny…) je tak nabitý, že zablokovat dvě odpoledne odpoledním vyučováním prostě nelze.
Školní výlety a jejich neexistence – tady je třeba si ujasnit, že školní výlety, jak si je pamatujeme my dospělí, dnes už prostě nepřipadají v úvahu. Není možné jezdit dál, na noc, za hodně peněz. Znáte-li sociální situaci řady rodičů, znáte-li své vlastní děti, určitě to chápete. Ostatně škola není zábavní park, takže u každé návštěvy kina, divadla, u každého výjezdu ven se snažíme, aby souvisely s výukou, s probíraným učivem apod. Proto v každém ročníku organizujeme vlastivědnou, přírodovědnou nebo historickou exkurzi. Plán je předem daný tak, aby žáci od prvního do devátého ročníku poznali maximum zajímavých míst, nic nenavštívili 2x nebo naopak něco důležitého neopomenuli. S takovou organizací jsme velmi spokojení, osvědčila se. Plán těchto „výletů“, který připravujeme všichni společně, zveřejníme na stránkách, ať si i vy můžete zkontrolovat, kam vaše děti pojedou.
Návštěva rodiče ve třídě – je samozřejmě možná, ale jen po předchozí domluvě s daným učitelem a vedením školy. Jsou i děti a třídy, které podobnou situaci bez předchozího vysvětlení nezvládnou, takže je třeba jim alespoň stručně vysvětlit přítomnost cizího člověka v hodině. Jinak tomu ale nic nebrání.
A nyní závažná témata: stálé téma – omlouvání žáků. Zákonným zástupcem žáka je obvykle rodič, on jediný je tedy oprávněn a povinen žáka z výuky omluvit. Žádné lékařské razítko není požadováno. Další pravidlo pouze říká, že tuto omluvu je povinen rodič sdělit škole nejpozději třetí den nepřítomnosti a bezprostředně po návratu do školy napsat musí omluvenku do žákovské knížky. Škola se ovšem může v odůvodněných případech (a taky to tak dělá) obrátit osobně nebo telefonicky na lékaře a situaci si ověřit. Návštěva lékaře je nutná u absence delší než tři dny, ale i tady máme v individuálních případech nastaven takový režim, že po minulých zkušenostech s určitými žáky a rodiči jsme se s nimi dohodli na návštěvě lékaře i v případě nemoci kratší než tři dny.
Část dotazů se týkala kolektivů nových tříd. Při přechodu žáků na 2. stupeň dojde vždy ke změnám třídních kolektivů. Na tvorbě nových tříd se podílí třídní učitelé páťáků a celý výchovný tým. Psycholožka a výchovné poradkyně provádějí šetření v pětkách, pracují na tvorbě nových tříd celé druhé pololetí. Definitivně se nové skupiny vytvoří ve chvíli, kdy je znám počet a konkrétní složení nově přibíraných žáků. Jako spádová a díky bohu žádaná škola přibíráme každoročně mnoho žáků z okolních obcí. Zohledňujeme počty žáků, počet dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, skupiny dojíždějících a výsledky našich šetření tak, abychom vytvořili maximálně vyrovnané kolektivy. Občas se nová třída nebo noví spolužáci někomu nelíbí, ale naší snahou je vytvořit třídy pokud možno stejné - byli bychom sami proti sobě, kdybychom to podcenili a vytvořili třídy tzv. dobré a špatné. Vždyť my v nich učíme a my jsme ti, co by to odnesli nejhůř, neboť bychom např. nedokázali splnit podmínky ŠVP. Právě proto, že do 1. ročníku přijímáme zcela neznámé děti, stává se na všech školách, že třídy na prvním stupni takto vyrovnané být nemusí. S tím ale nemá smysl vydržet donekonečna, změna je prostě nevyhnutelná. Příchod nových žáků z okolních obcí a přechod na 2. stupeň je ideální dobou na nutnou úpravu. Vás rodiče prosím, abyste to vzali jako fakt a poskytli svým dětem i učitelům čas na vzájemné poznání a usazení nových tříd. Ostatně občas se problém objeví při adaptačním pobytu a pak reagujeme ihned, provedeme změnu. Letos tomu tak není, všechny třídy se jeví jako vyrovnané a funkční.
Poslední dotazy se týkaly radonu. Prázdninová akce dopadla všelijak, zřizovatel se nedohodl s firmou, která měla úpravy provádět. Nemá cenu zabíhat do podrobností, důležité je, že „staveniště“ převzaly v krizovém režimu pár dní před začátkem roku jiné firmy, které díky neuvěřitelnému nasazení (soboty, neděle, hluboko do noci nebo spíš po celou noc až do rána) dokázaly, že jsme mohli zahájit výuku. Nadřeli se všichni naši zaměstnanci, stěhovali jsme, uklízeli apod. Ještě 31. srpna ale nebylo jasné, jestli to alespoň takto dokážeme. Všechno hotové není, část úprav nebyla realizována, neboť je nejdříve nutné zjistit, zdali jsou úpravy funkční a radonová zátěž byla odstraněna. Ve škole probíhá další měření a od jeho výsledku se odvine další postup. Doufáme, že to klapne. Pro jistotu stále větráme. Pokud bude vše v pořádku, dokončí se zbytek. Skoro se bojím poděkovat někomu konkrétnímu, protože si to zaslouží aspoň stovka lidí, ale snad aspoň panu Volčíkovi, Kaliszovi a Mrkalovi.
Snažila jsem se odpovědět na všechny dotazy, pokud vás zajímá něco dalšího, zavolejte nebo přijďte do školy.