Vážení rodiče, zákonní zástupci, ráda bych Vám nabídla novou službu. Pokud máte nějaký dotaz, potřebujete informaci či s něčím poradit, napište mi na email lenka.psycholog@seznam.cz. Třeba Vaše otázka bude zajímat i ostatní rodiče – odpovědi na nejčastější dotazy najdete v této rubrice.
Dnes začínáme častým dotazem týkajícího se učení a domácí přípravy. Jak se tedy správně učit? Především si vytvořit takové podmínky, které zabezpečí dostatek klidu, času a prostoru pro zapamatování učiva. Lze je shrnout do následujících kroků:
Vzhledem k tomu, že v ČR máme povinnou školní docházku je pochopitelně nutné, aby žáci chodili do školy pravidelně, a z toho samozřejmě plyne povinnost i pro školní zařízení, aby jejich docházku evidovala. Protože se vždy našli žáci, kteří se škole vyhýbali, je vlastně záškoláctví jev starý jako škola sama. Ale je chybou dát dítěti nálepku ulejváka, kterému se nechce chodit do školy. Tak jednoduché to není...
V minulém článku o výkonnosti jsme narazili na termín stres. Vzhledem k tomu, že jsem zaznamenala několik dotazů a se stresem máme všichni svoji zkušenost, rozhodla jsem se další článek věnovat právě stresu. Blížící se konec školního roku je zrovna jedním z jeho zdrojů...
Co ovlivňuje naši výkonnost - aneb co jsou to biologické hodiny
Naše výkonnost je ovlivňována mnoha faktory. Tím nejdůležitějším jsou naše biologické hodiny. Znalost biorytmů nám může velmi pomoci si nejen lépe zorganizovat učení i práci, ale má významný vliv na naší výkonnost. Ta se pak pochopitelně promítá do spokojenosti, pohody či úspěšnosti ve škole i zaměstnání.
Sociální vztahy mezi spolužáky ve školní třídě výrazně ovlivňují žákovy postoje, očekávání, emoce i školní úspěšnost. Pozitivní a bezpečné sociální klima navozuje pozitivní prožívání, snižuje riziko stresu, úzkostných stavů, posiluje motivaci, sebevědomí, zvyšuje otevřenost a spolupráci žáků a zároveň vytváří předpoklady pro včasné řešení nežádoucích jevů. Naše škola chce, aby se u nás žáci cítili bezpečně a spokojeně, proto jsme na přelomu února a března uskutečnili dotazníkový průzkum (mezi žáky 3.-7. ročníků), jehož cílem bylo zmapovat klima ve třídě a vztahy mezi spolužáky.
Co by měl předškoláček zvládat a znát, než nastoupí do 1. třídy základní školy
Rozumové schopnosti a dovednosti
Kromě toho, že dítě dokáže říci své jméno i věk, mělo by se také umět orientovat ve svém okolí, znát adresu svého bydliště i jména a povolání rodičů ... Budoucí školák by měl umět myslet logicky, nebýt závislé na svých přáních a okamžitých potřebách, chápat svět realisticky, pochopit, že z pozice někoho jiného se může situace jevit odlišně. Předškolák má mít pozitivní postoj ke škole a učení, těšit se do školy, projevovat zájem o rozšiřování znalostí, o nové věci, klást otázky, rozumět číselnému pojmu - dokáže počítat do pěti, zná následnost čísel (v řadě čísel žádné nevynechá ani neopakuje), chápe pojmy hodně - málo, méně - více. Měl by si umět zapamatovat až 5 vyslovených pojmů (sluchová paměť) i 5 pojmů, které viděl na obrázku (zraková paměť), určit předmět, který na obrázku přibyl nebo zmizel, najít rozdíly mezi 2 téměř stejnými obrázky. Pro nácvik školních vědomostí je důležité zrakové vnímání. Dítě by mělo umět rozpoznávat předměty a obrázky jako celek, zároveň je ale umět i „rozložit“ na části. Dítě by také mělo umět vyčlenit určitý zvuk, odfiltrovat vedlejší zvuky, soustředit se na to nejdůležitější a nenechat se vyrušit vedlejšími, nepodstatnými podněty, vnímat jednotlivé hlásky - určování pozice hlásky ve slově je důležitým předpokladem pro zvládání čtení a psaní ...
Řeč, výslovnost, slovní zásoba
Dítě rozumí mluvené řeči - pokynům a různým sdělením, vyjadřuje se srozumitelně ve větách a jednoduchých souvětích, komunikuje s dospělými, dokáže spontánně popisovat různé události, poznatky, nápady, klade otázky, umí vyprávět o rodičích, sourozencích, má přiměřeně širokou slovní zásobu, je schopno reprodukovat povídku, pohádku, zapamatovat si melodii, dokáže zopakovat dvojverší, nezaměňuje pojmy včera, zítra, umí dítě vyjádřit jednu věc několika slovy (muž – pán) ...
Pojmenovat předměty denní potřeby, poznat a pojmenovat barvy, rozeznat a pojmenovat kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník, umět najít tyto tvary na obrázku i v prostoru kolem sebe a porovnat je, označovat rozměry a tvar předmětů (velké – větší – největší, kulaté – hranaté – špičaté), pojmenovat časová období (ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, den, noc), postupně si osvojovat pojmy včera, dnes, zítra a roční období (jaro, léto, podzim, zima), umět vyjmenovat názvy dnů v týdnu ...
Hrubá a jemná motorika, grafomotorika
Předškolák by měl mít osvojeny základní pohybové dovednosti jako např. překonat určitou vzdálenost, překážku přeskokem, výskokem, skokem, udržet rovnováhu, skákat po jedné noze, chytat a házet míč, skákat přes švihadlo, zvládnout jednoduchý rytmický pohyb, umí zacházet s nůžkami...
Pro budoucí psaní dítěte ve škole je důležité, aby ruka byla dostatečně připravená a uvolněná, dítě by mělo umět držet tužku správně, musí umět vytvořit tzv. špetku (jako když chceme solit třemi prsty), tlak na tužku je přiměřený, dokáže napodobit tvar tiskacího a psacího písma, umí popsat, co nakreslilo. Mělo by umět nakreslit čáru, kruh, šneka, horní a dolní oblouček, vlnovku, čtverec, obdélník apod.
Pracovní návyky, pozornost, sebeobsluha
Dítě je schopné soustředit se na práci, nenechá se snadno rozptýlit, vydrží klidně sedět, pracovat dostatečně dlouho, odolává rušivým podnětům, dokáže překonat únavu... Mělo by být samostatné a soběstačné, nezávislé na pomoci druhých, umí se samo obléknout, zavázat tkaničky, zapnout zip, knoflíky, používat příbor, čistit si zuby a chápat smysl péče o ně, postarat se o své věci ...
Vztahy, sociální oblast, emoce
Dítě bez obtíží navazuje kontakt s cizí osobou, nevyhýbá se kontaktu, není stydlivé, bázlivé; je ochotné komunikovat a kooperovat s ostatními dětmi a společně pracovat na prováděném úkolu, ochotně se zapojuje do kolektivních her, dokáže ustoupit jinému dítěti, umí se podřídit autoritě, není závislé na rodině, dokáže se odloučit i na delší dobu. Dodržuje určitá základní pravidla společenského chování (vykání dospělým, zdravení, děkování apod.), podřídí se pokynům dospělého, i když je to pro něj nepříjemné, chápe nutnost řádu a pravidel ... Dítě přiměřeně ovládá své emocionální projevy, nejedná impulzivně a bez zábran, je schopné odložit splnění svých přání na později, započatou práci se snaží dokončit...