Největším příznivcem a mecenášem alchymistů byl v českých a moravských zemích nepochybně císař Rudolf II. Abychom nemuseli putovat za jeho sbírkou až do samotné matičky Prahy, vydali jsme se společně, v rámci projektu Podpora přírodovědného a technického vzdělávání, se studenty bruntálského gymnázia do neméně známé alchymistické laboratoře na zámek Moravská Třebová. Alchymisté, významní středověcí učenci, jsou považováni za předchůdce dnešních chemiků, díky jejich práci byly vybudovány první vědecké laboratoře, objeveny a prozkoumány nejrůznější chemikálie a zavedeny symbolické názvy a značky chemických látek. Určitě to není z výčtu vše, o co se zasloužili, nicméně my jsme mohli být 15. 4. 2014 u zrodu jejich práce. Přenesli jsme se v čase do doby 17. století, kdy na zámku Moravská Třebová působil alchymista, astrolog a dvorní lékař Ladislava Velena ze Žerotína Mistr Bonaciny.
Recitační soutěž základních škol na území města Bruntálu
Úspěšní recitátoři postoupili ze školního kola dál a ve středu 16. dubna 2014 se ve Středisku volného času Bruntál na Dukelské ulici utkali se žáky ostatních škol. Na "škaredou středu" neměl naštěstí nikdo z nás důvod se mračit, ba naopak, z patnácti soutěžících třináct dětí bylo oceněno.
I v letošním roce navštívily děti spolu s rodiči, prarodiči a sourozenci velikonoční dílnu v naší školní družině, kde si společně vyráběly dekoraci k nadcházejícím svátkům. Pestrost výrobků byla veliká. Ve všech odděleních měl každý možnost si zhotovit výrobek z různých materiálů a technik:
Dramatický soubor Jednička se na velikonočním jarmarku na zámku předvedl s novou hudební pohádkou, ve které zazněly písničky z dříve nastudovaných muzikálů. Hlavní hrdina - zajíček - provedl diváky různými pohádkami při svém putování s velikonoční kraslicí na výstavu do bruntálského zámku. Dvě generace herců dramatického souboru se předvedly v krásných kostýmech a právem si zaslouží obrovskou pochvalu a poděkování.
Výtvarně-tvůrčí soutěž pro žáky naší školy s heslem „Jíme zdravě“
Školní jídelna vyhlašuje soutěž o nejoriginálnější obrázky na výzdobu naší jídelny s motivem zeleniny a ovoce.
Namaluj nebo vytvoř obrázek – fantazii a materiálu se meze nekladou. Své výtvory můžeš okomentovat, případně vymyslet krátkou básničku. Nezapomeň však na zadní stranu uvést své jméno, věk a třídu.
Soutěž bude probíhat od 14. 4. 2014 do 31. 5. 2014.
Začátkem června vybere odborná porota ze všech dodaných výrobků 10 nejoriginálnějších, které budou odměněny. Tyto i ostatní obrázky budou poté vystaveny v jídelně.
11. 4. 2014 proběhl 1. ročník běžeckého zápolení mezi 2. oddělením ŠD Okružní a 3. oddělením ŠD Jesenická. Navzdory chladnému počasí soutěžící obou družin závodili s velkým nasazením. Síly byly téměř vyrovnané. Soutěžilo se na čas ve 4 kategoriích.
děkujeme vám všem za hojnou účast na první členské schůzi Spolku přátel ZŠ Bruntál, Jesenická 10 a sdělujeme vám, že byl zvolen výbor Spolku ve složení:
Sedmý závod soutěže Desetiboj na jedničku byl okořeněn soubojem Viktora Bandyho a zbytku startovního pole. Skončil remízou. Za povšimnutí rovněž stojí umístění mladší žákyně Moniky Joškové a mladšího žáka Martina Duhajského. Všichni účastníci zabojovali dle svých možností a za to sklízí mé uznání.
27. 3. 2014 měli žáci 9. ročníku možnost zúčastnit se dějepisné soutěže. Letošní téma – 2. světová válka – přilákalo celkem 24 soutěžících. Formou testu odpovídali na otázky týkající se života A. Hitlera, W. Churchilla, J. V. Stalina, bitvy o Stalingrad, německého tanku Panther a událostí spojených se svržením atomových bomb na japonská města Hirošimu a Nagasaki.
Nejlépe se úkolu zhostili žáci IX. A: Jan Genzer, Bronislav Ondrušek a ze třídy IX. B Hanka Krykorková, všichni tři shodně získali 31 bodů.
Vám to možná překáží, pod rukama žáků se to může změnit ve výrobek
I v době počítačů a technických vymožeností se žáci těší na to, že si ve školní dílně zhotoví svůj vlastní výrobek. Pro některé je to způsob, jak si jak si vysloužit obdiv spolužáků, když to v jiných předmětech nejde zrovna na jedničky, pro jiné je zase řezání, broušení nebo natírání úplně novou životní zkušeností. Ale všichni bez výjimky jsou po zásluze pyšní na každý vlastnoručně zhotovený výrobek.
Je náročné zajistit pro stovky žáků dostatek dřeva, kovů nebo plastů nutných pro provoz školní dílny.