Přechod žáků na druhý stupeň a příchod žáka do nového třídního kolektivu či dokonce do nové školy je jedním z nejnáročnějších kroků v dosavadním životě dětí. Adaptační kurz považujeme na naší základní škole za důležitou a nepostradatelnou příležitost usnadnit žákům tyto změny a budovat od začátku pevné a kvalitní vztahy v kolektivu – a to nejen mezi žáky samotnými, ale také mezi žáky a jejich třídním učitelem a členy výchovného týmu. Proto jsme velmi usilovali o to, aby se pobytu zúčastnil každý žák (pokud tomu nebránily zdravotní důvody) a jsme rádi, že se nám toho podařilo dosáhnout.
Možná jste si všimli, že v jednotlivých přízemních místnostech naší školy byly prováděny zvláštní vrty do podlahy. Jedná se o sondy, které měří úroveň radonového záření v objektech i v okolí školy. V současné době probíhají nebo budou probíhat podobná měření i na jiných školách v naší oblasti.
Sondování provádí docent Švec z Technické univerzity v Ostravě. Na základě měření bude vypracována podrobná zpráva.
Cílem projektu není překračovat platný rámcový vzdělávací program základního školství, ale nabídnout aktivity v jeho rámci, které vyučující mohou použít v běžné výuce v různých vzdělávacích oblastech. Aktivity prováděné žáky na základních školách nekladou na vyučující a žáky nové zvýšené časové nároky. Proto jsou velmi dobře realizovatelné a použitelné i po ukončení projektu.
Klíčové aktivity
Během vyučování žáci již pracovali na nových tématech v oblasti stavebnictví a geodézie realizovaných v rámcích klíčové aktivity „Zážitkové učení“.
Jedná se o tyto aktivity:
Návrh bytu
Žáci nižšího i vyššího stupně pracovali s půdorysy menšího objektu (bytu) a to ve dvou směrech – s půdorysy narýsovanými na papíře a půdorysy a modely na počítači v internetové aplikaci Homestyler.
Model města
Žáci měli k dispozici vystřihovánky budov. Ty si vybarvili, slepili a umístili na kartónovou plochu, na kterou dokreslili komunikace, zeleň, zahrady atp.
Nemovitosti a jejich evidence
Žáci pracovali s katastrální mapou a nahlíželi do katastru nemovitostí. Učili se o vlastnických právech a základních pojmech z katastru nemovitostí.
GPS a vytváření map
Pro žáky byly vytvořeny prezentace a videoprezentace, které žáky seznámily s určováním polohy na Zemi, principem fungování GPS, naučily je pracovat s internetovými mapami, vytvářet trasy a dále s nimi pracovat. Žáci dále přímo v terénu pracovali s turistickou GPS navigací pod vedením pedagogů SPŠ stavební Opava.
Druhá klíčová aktivita „Malí mezi velkými“ má za cíl ukázat žákům ZŠ studium na SŠ, dát jim možnost pracovat na počítačích v profesionálních stavařských a geodetických programech a motivovat je ke studiu na technických školách.
Žáci navštívili SPŠ stavební Opava, kde byli seznámeni s možnostmi studia na škole, modelovali malý domek v ArchiCADu a vytvářeli mapy v programech GEUS a JOSM.
18. června jsme se s vybranými žáky účastnili závěrečného vyhodnocení škol v Opavě. Žáci z loňské V. A a V. D s aktivitou Model města vybojovali celkové 3. místo a z jednotlivců nejlépe uspěl žák Luu Duy Nhat, který také získal 3. místo.
S novým školním rokem si IX. D dne 4. a 5. 9. 2014 zopakovala úspěšnou akci (kampaň Litter Less), která vedla nejen k ochraně přírody, ale i k poučení, že do školy se nechodí různými travnatými zkratkami, ale po chodnících, kterých je v areálu školy spousty… S ručně vyrobenými slogany a „lidskými zábranami“ zabraňovali vstupu na trávník, vysvětlovali jak žákům, tak rodičům a ostatním obyvatelům města, že přístup ke škole je opravdu lepší po čistých chodnících než po ušlapané a rozbahněné trávě, že alespoň tímto způsobem (svou snahou) mohou chránit přírodu a pěkný vzhled okolí panelových domů.
Ochrana člověka za mimořádných událostí - IX. B a IX. D
Požár, požární poplach, první pomoc, důležitá telefonní čísla, evakuace, bezpečnost na silnici, varovné signály…Všechny tyto pojmy se vztahují k důležité oblasti vzdělání žáků - OČMU (= ochraně člověka za mimořádných událostí), která je nezbytnou součástí učiva na základních školách. Každoročně si naši žáci se svými učiteli opakují, jak se zachovat v situaci, kdy může dojít k ohrožení lidského života či majetku. V letošním školním roce byla tato výuka pro žáky tříd IX. B a IX. D (4. 9. 2014) navíc zpestřena dvěma exkurzemi, do Hasičského záchranného sboru města Bruntál a Zdravotnické záchranné služby Bruntál. U obou proběhla nejprve teoretická část, po ní následovala část praktická, která se deváťákům líbila nejvíce, za což pracovníci obou integrovaných záchranných systémů byli odměněni velký potleskem.
Ve čtvrtek 4. září se 90 žáků našeho 6. ročníku vypravilo do lesů v okolí obce Oborná. Přestože viditelnost nebyla ideální, byli všichni účastníci výšlapu rádi, že na ně cestou nepršelo a bylo příjemně teplo. Promočené tenisky proto neubraly nic z dobré nálady, která nás všechny celou dobu provázela. Túra to však nebyla vůbec jednoduchá. Celkově měřila okolo 12 km, vedla velmi členitým terénem a pro některé účastníky to byla zatím nejdelší vzdálenost, jakou kdy ušli.
A co jsme všechno zažili? Kromě velkého množství hub, které si žáci cestou nasbírali, si všichni mohli opéct špekáček nad ohněm u indiánského týpí. Někteří si stihli zahrát přehazovanou nebo fotbal, vyzkoušeli si chůzi lesem poslepu podle vodicího lana a pokusili se přebrodit potok. Žáci současně poznávali své spolužáky v nezvyklých situacích, vzájemně se seznamovali a hledali nebo utvrzovali svá přátelství.
Vážení rodiče, nový školní rok se dostává do obrátek a plavecký výcvik, jako součást našeho vzdělávacího programu, zahajujeme již ve čtvrtek 4. 9. 2014 třídou II. B a III. A.
Výcvik proběhne v rozsahu 1. ročník 5 lekcí, 2. a 3. ročník 10 lekcí.
Výuku plavání bude provádět Plavecká škola Bruntál a povede ji na bazénu v Břidličné. Prostředí bazénu i doprava na plavání splňuje všechny normy. Naši pedagogové jsou u všeho přítomni a vykonávají dohled. Přáli bychom si, aby si i tato forma pohybové aktivity našla kladné ohlasy jako v minulých letech a přispěla k pozitivnímu vztahu k plavání.
Přípravný týden byl na naší škole rušný a byť tomu následující galerie (klikněte na Zobrazit celý článek...) možná nenasvědčuje, činili jsme se nejen v prvních třídách.
Novinek je spousta, někde je vymalováno, tu a tam je něco namalováno, to či ono je opraveno, něco bylo přebudováno, vše bylo zkrášleno a řádně uklizeno.