V rámci projektového dne, který se nesl v duchu tématu „Voda pro obec“, každý žák VI. B a VI. C absolvoval vyučovací hodinu s paní učitelkou Janouškovou, jež se věnovala pojmu „voda“ obecněji. V této hodině nejprve žáci diskutovali o vodě a poté se rozdělili na tzv. „vodomily“ (vodu milující) a „suchomily“ (vodu nevyhledávající). Následovaly otázky k zamyšlení se nad některými neobvyklostmi, týkající se vody. Posledním úkolem žáků bylo porovnávání vybraných zvířat a jejich vztahu k vodě.
Během další hodiny s názvem "Každá voda není pitná" se žáci dozvěděli, že existuje několik druhů vod, například voda ledovcová, dešťová, minerální, jezerní a další. V diskusi se pobavili o tom, k jakým činnostem využívají vodu doma, a poté ve skupinkách odhadovali, k čemu se dají využít již zmiňované druhy vod. Přiřazovali různé činnosti (např. zalévání zahrady, zavlažování polí, hašení požárů, vaření piva, …) ke správnému druhu vody. Dozvěděli se i různé zajímavosti, např., že když prší nad Saharou, nestihnou kapky dopadnout na zem, protože se promění v páru již při pádu a naopak v Himalájích naprší až 18 krát více srážek za rok než v ČR.
Rybník jako vodní ekosystém byl tématem další hodiny s paní učitelkou Sovadinovou. Žáci určovali rostliny a živočichy, kteří se vyskytují ve stojatých vodách a v jejich okolí. Seznámili se s pravidly a postupem při práci s určovacími klíči. Každý žák si vylosoval obrázek určitého zástupce, který určil podle klíče, nákresů či literatury. Obrázek vybarvil co nejpřesněji podle skutečnosti a umístil ho do nákresu rybníka podle místa výskytu (na dno, při hladině, na břeh ...). Výsledkem celodenní práce všech žáků byl velmi pěkný obrázek rybníku s jeho živočichy a rostlinami.
V poslední hodině se žáci seznámili s pro ně novým pojmem – pH vody. Dozvěděli se, co všechno ovlivňuje pH vody v našem potoce a které hodnoty jsou pro vodní živočichy již nebezpečné (např. rakům se rozpouští krunýř, hynou pstruzi, ryby se nerozmnožují, …). Také si společně s paní učitelkou Rubíčkovou vyzkoušeli určit pH různých tekutin, se kterými se běžně setkávají (např. mléka, džusu, octu, minerální vody, pitné vody, …). Měření prováděli ve dvojicích pomocí pH papírku i pH-metru. Všichni žáci pracovali s velkým zaujetím.
V závěru tohoto projektového dne shrnuli žáci své poznatky a dojmy takto:
„Na projektovém dni se mi nejvíce líbilo měření pH vody a dalších tekutin. Pěkný byl i ekosystém rybníku, kde jsme vybarvovali, popisovali a přiřazovali rostliny a živočichy.“
Jan Župka , VI. B
„Líbilo se mi všechno, nejvíc hodina, kdy jsme měřili pH různých tekutin pomocí papírků. Příští projektový den by mohl být o tělocviku a mohli bychom se učit překonávat překážky.“
Sára Kohanyi, VI. C
„Bylo to velice poučné a zábavné. Nejvíc se mi líbilo měření pH vody a budu alespoň vědět, o co se jedná, když se o tom budeme učit v chemii. Navíc bylo dobré na chvíli opustit lavici a vzdělávat se trochu jinak.“
Matěj Pleva, VI. B
„Líbilo se mi, jak jsme v přírodopisné učebně malovali a přidávali na papír brouky.“
Jakub Tisoň, VI. C
„Bavilo mě měřit pH vody a jiných tekutin. Diskutování o vodě bylo místy srandovní, ale i poučné. Voda z rybníku byla jako živá, i když se za živou pokládá voda z kohoutku.“
Jana Suchá, VI. B
„Na projektovém dni se mi líbila chemie, a jak jsme rozlišovali vodu a živočichy.“
Matěj Černota, VI. C
„Moc se mi líbilo měření pH s paní učitelkou Rubíčkovou. Taky bylo super, když se nás paní učitelka Janoušková ptala, jestli jsme vodomilové nebo suchomilové. S paní učitelkou Sabovou jsem se dozvěděla, k čemu slouží různé druhy vod.“
Veronika Nitková, VI. B
„Projektový den se mi líbil. Nejvíc mě bavilo zkoumání různých látek a kapalin.“
Adam Adametz, VI. C
„Nejvíc se mi líbil ekosystém rybníku. Naučil jsem se hodně nových věcí o vodě a jednobuněčných organismech.“
Tomáš Rusnok, VI. B