Vážení rodiče, zákonní zástupci, ráda bych Vám nabídla novou službu. Pokud máte nějaký dotaz, potřebujete informaci či s něčím poradit, napište mi na email lenka.psycholog@seznam.cz. Třeba Vaše otázka bude zajímat i ostatní rodiče – odpovědi na nejčastější dotazy najdete v této rubrice.
Dnes začínáme častým dotazem týkajícího se učení a domácí přípravy. Jak se tedy správně učit? Především si vytvořit takové podmínky, které zabezpečí dostatek klidu, času a prostoru pro zapamatování učiva. Lze je shrnout do následujících kroků:
Vzhledem k tomu, že v ČR máme povinnou školní docházku je pochopitelně nutné, aby žáci chodili do školy pravidelně, a z toho samozřejmě plyne povinnost i pro školní zařízení, aby jejich docházku evidovala. Protože se vždy našli žáci, kteří se škole vyhýbali, je vlastně záškoláctví jev starý jako škola sama. Ale je chybou dát dítěti nálepku ulejváka, kterému se nechce chodit do školy. Tak jednoduché to není...
V minulém článku o výkonnosti jsme narazili na termín stres. Vzhledem k tomu, že jsem zaznamenala několik dotazů a se stresem máme všichni svoji zkušenost, rozhodla jsem se další článek věnovat právě stresu. Blížící se konec školního roku je zrovna jedním z jeho zdrojů...
Stres – zvláštní fenomén, kolik už o něm bylo popsáno stran. Nejen, že je tu stále s námi, ale díky narůstajícím požadavkům a zrychlujícímu se tempu života se objevuje stále častěji. Dá se mu vyhnout? Lze žít bez něj? Je stres jenom škodlivý? Je možné proti němu bojovat? A jakými způsoby? To jsou jen některé otázky, které člověka napadají… Nejprve se podívejme na to, co to vlastně stres je, jaké druhy známe a zda je život bez stresu vůbec možný… Stres, i když v jiné podobě, prožívali již lidé v době kamenné a těžko se dá předpokládat, že by v nejbližších letech úplně vymizel. Dnes je běžně užívaným pojmem. Kdo z nás někdy neřekl „Jsem ve stresu.“ „Mám stres.“ „Jsem stresován“? Zvykli jsme si jím označovat všechny možné okolnosti a podněty každodenního života, které nám jsou nějak nepříjemné. Není divu, stres nás provází celým našim životem – ve škole, v zaměstnání, na ulici, v dopravních prostředcích… Ačkoliv za dlouhá desetiletí zkoumání existuje velké množství definic, žádná z nich nedošla všeobecného uznání. Zřejmě proto, že stres je fenoménem přesahující hranice několika vědních disciplín a je těžké ho v jedné definici plně vystihnout. Navíc co autor, to jiný názor. Nejčastěji se však používá nejrůzněji upravená definice „otce stresu“ fyziologa a psychologa Hanse Bruna Selyeho (1907-1981), který stres popsal jako nespecifickou stereotypní odpověď organizmu na nadměrné zatížení. Stresové situace jsou tedy vlastně zesílením, vystupňováním běžných životních nároků na člověka. V literatuře se můžeme setkat s několika významy slova stres. Nejčastěji bývá popisován jako soubor změn, odpověď organismu na stresující činitele. Jindy zase jako celá těžká situace či stav člověka (organizmu) vystaveného nepříznivým vlivům prostředí. Někteří autoři dokonce jako stres označují i podmínky, okolnosti či nepříznivé faktory, které na člověka působí. Ty však častěji bývají označovány jako tzv. stresory. Asi každého napadne otázka, zda se lze stresu vyhnout anebo ho z lidského života odstranit. Nelze. Stres je všudypřítomnou součástí našeho života, stejně jako jídlo nebo láska. Provází nás každý den, celý život, ať už v rovině pracovní, rodinné nebo sociální. Setkává se s ním kdokoliv z nás, nezávisle na věku, pohlaví, postavení či vzdělání. Odlišná je pouze míra, intenzita a prožívání stresu. Ale je stres jenom negativním a škodlivým jevem? Poškozuje náš organizmus anebo mu může i prospívat? Selye rozlišoval dva druhy stresu – eustres a distres, podle toho, jak na člověka působí. Zjistil totiž, že stres může člověka jak posilovat, tak i ničit. Eustres je zátěží příjemnou a radostnou, spojenou s pozitivními emocemi, proto ho mnoho lidí vyhledává. Ať už ve formě tzv. extrémních sportů (horolezectví, bungee jumping, parašutismus, maratón, triatlon), přihlížení automobilovým závodům v očekávání dramatických situací, sledováním hororů, hraním hazardních her, sázením, promiskuitním sexem anebo třeba prací načerno. Eustres dodává energii, vzbuzuje očekávání, podněcuje člověka tím, že na něj klade vyšší nároky, a tak lépe rozvíjí výchozí potenciál. Jedná se vlastně o pozitivní reakci těla na různé druhy požadavků či nároků. Navíc je určitá míra stresu pro život přímo nezbytná. Napětí, které v těle při stresu vzniká, nám umožňuje rychlé reagování (např. na kritickou situaci), podněcuje organizmus ke zvýšení výkonu (ve stavu nabuzení máme totiž daleko větší výkonnost než obvykle), mobilizuje síly. Přiměřený stres zlepšuje soustředění, paměť, pomáhá nám překonávat překážky a zvládat životní výzvy, stimuluje tak náš vývoj. Pokud je ale stres příliš intenzívní, působí dlouhodobě anebo přestaneme nároky okolí zvládat, hovoříme o tzv. distresu. Objevuje se tehdy, jsou-li požadavky vysoké a možnosti, jak se s problémem vypořádat zase nízké. Přetížení má za následek snížení schopnosti organismu znovu obnovit stabilitu systému a nastolit vnitřní rovnováhu, která byla vnějšími vlivy narušena. Vysoká míra stresu znemožňuje uvolnění, oslabuje výkon, objevují se tělesné a psychické potíže, v krajním případě dochází k celkovému vyčerpání až smrti…
Příště si povíme něco o stresorech, tedy o situacích či událostech, které v nás vyvolávají stres…
Co ovlivňuje naši výkonnost - aneb co jsou to biologické hodiny
Naše výkonnost je ovlivňována mnoha faktory. Tím nejdůležitějším jsou naše biologické hodiny. Znalost biorytmů nám může velmi pomoci si nejen lépe zorganizovat učení i práci, ale má významný vliv na naší výkonnost. Ta se pak pochopitelně promítá do spokojenosti, pohody či úspěšnosti ve škole i zaměstnání.
Sociální vztahy mezi spolužáky ve školní třídě výrazně ovlivňují žákovy postoje, očekávání, emoce i školní úspěšnost. Pozitivní a bezpečné sociální klima navozuje pozitivní prožívání, snižuje riziko stresu, úzkostných stavů, posiluje motivaci, sebevědomí, zvyšuje otevřenost a spolupráci žáků a zároveň vytváří předpoklady pro včasné řešení nežádoucích jevů. Naše škola chce, aby se u nás žáci cítili bezpečně a spokojeně, proto jsme na přelomu února a března uskutečnili dotazníkový průzkum (mezi žáky 3.-7. ročníků), jehož cílem bylo zmapovat klima ve třídě a vztahy mezi spolužáky.
Co by měl předškoláček zvládat a znát, než nastoupí do 1. třídy základní školy
Rozumové schopnosti a dovednosti
Kromě toho, že dítě dokáže říci své jméno i věk, mělo by se také umět orientovat ve svém okolí, znát adresu svého bydliště i jména a povolání rodičů ... Budoucí školák by měl umět myslet logicky, nebýt závislé na svých přáních a okamžitých potřebách, chápat svět realisticky, pochopit, že z pozice někoho jiného se může situace jevit odlišně. Předškolák má mít pozitivní postoj ke škole a učení, těšit se do školy, projevovat zájem o rozšiřování znalostí, o nové věci, klást otázky, rozumět číselnému pojmu - dokáže počítat do pěti, zná následnost čísel (v řadě čísel žádné nevynechá ani neopakuje), chápe pojmy hodně - málo, méně - více. Měl by si umět zapamatovat až 5 vyslovených pojmů (sluchová paměť) i 5 pojmů, které viděl na obrázku (zraková paměť), určit předmět, který na obrázku přibyl nebo zmizel, najít rozdíly mezi 2 téměř stejnými obrázky. Pro nácvik školních vědomostí je důležité zrakové vnímání. Dítě by mělo umět rozpoznávat předměty a obrázky jako celek, zároveň je ale umět i „rozložit“ na části. Dítě by také mělo umět vyčlenit určitý zvuk, odfiltrovat vedlejší zvuky, soustředit se na to nejdůležitější a nenechat se vyrušit vedlejšími, nepodstatnými podněty, vnímat jednotlivé hlásky - určování pozice hlásky ve slově je důležitým předpokladem pro zvládání čtení a psaní ...